Uwaga przedsiębiorcy! Od dnia 1 stycznia 2025 r., jeśli dokonujesz rejestracji podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bądź działalności gospodarczej w CEIDG, masz obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń. Stopniowo obowiązek ten będzie rozszerzany na kolejne kategorie podmiotów oraz czynności przeprowadzane w rejestrach i ewidencjach.
E-doręczenia to usługa, która ma usprawnić i przyspieszyć przepływ korespondencji online pomiędzy przedsiębiorcami a urzędami. Wiadomość wysłana oraz doręczona poprzez usługę e-doręczenia ma taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Usługę świadczą: dostawcy publiczni (Poczta Polska) oraz dostawcy niepubliczni posiadający odpowiednie certyfikaty. To do przedsiębiorcy należy jego wybór przy zakładaniu adresu do doręczeń.
Podany przez przedsiębiorcę adres do doręczeń będzie traktowany jako adres do korespondencji urzędowej. Zarejestrowanie tego adresu w bazie e-doręczeń oznacza, że urzędy, które korzystają z tej platformy, będą wysyłały całą korespondencję do twojego przedsiębiorstwa wyłącznie drogą elektroniczną.
Ważne daty:
- 1 stycznia 2025r. – obowiązek podania adresu do e-doręczeń przez wszystkie nowo utworzone podmioty w KRS i CEIDG;
- 1 kwietnia 2025r. – obowiązek podania adresu do e-doręczeń przez wszystkie istniejące podmioty w KRS;
- 1 lipca 2025r. – obowiązek podania adresu do e-doręczeń przy każdej zmianie we wpisie do ewidencji CEIDG;
- 1 października 2026r. – obowiązek podania adresu do e-doręczeń przez wszystkie istniejące podmioty w CEIDG;
- 1 października 2029r. – obowiązek prowadzenia korespondencji urzędowej poprzez e-doręczenia przez wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, sądy, komorników i prokuratur.
Do 1 kwietnia 2025 r. jest jeszcze trochę czasu, ale w przypadku podmiotów zarejestrowanych w KRS warto już teraz złożyć wniosek o adres do e-doręczeń. Dotyczy to w szczególności spółek.