Podobieństwo słownych znaków towarowych

Opublikowano: 04-06-2025 r.

Jeżeli planujesz zgłoszenie znaku słownego do Urzędu Patentowego RP w celu jego zarejestrowania upewnij się czy nie został już zarejestrowany identyczny lub podobny znak. Mowa o sytuacji, w której podobne bądź identyczne towary miałyby zostać określone takim samym bądź podobnym oznaczeniem słownym. Jest to jedna z przesłanek do wniesienia skutecznego sprzeciwu przez podmiot, który jest wyłącznie uprawniony do wykorzystywania znaku słownego zgodnie z prawem ochronnym nadanym przez Urząd Patentowy RP.

Znaki słowne mogą być do siebie podobne w sytuacji kiedy:

    • dominujące cechy wspólne obu znaków mimo istniejących różnic wprowadzają w błąd co do pochodzenia towarów oznaczonych tymi znakami,

    • już w pierwszym skojarzeniu zauważalne są silne powiązania obu sformułowań,

    • zgłaszany znak stanowi wyraz pokrewny z już zarejestrowanym znakiem,

    • oba wyrazy mają wspólny rdzeń,

    • w znaku późniejszym wykorzystany został cały znak wcześniejszy,

    • początek słowa jest taki sam, gdyż przyciąga uwagę odbiorcy bardziej niż końcówka znaku,

    • elementy rozróżniające nie dominują nad elementem już wykorzystanym.

Co ważne, do stwierdzenia podobieństwa nie jest konieczne rzeczywiste pomylenie znaków przez odbiorców. Wystarczy jedynie, że zaistnieje taka możliwość i ryzyko.

Jeżeli chcesz zarejestrować nowy znak towarowy lub wnieść sprzeciw przeciwko nieuczciwemu przedsiębiorcy – zapraszam do kontaktu!

Autor: Dawid Dmitruk

Może cię także zainteresować…